Één week gezond, twee avonden ongezond: dit is wat ik merkte

IMG_20160305_205245

Daar ben ik weer! Ik zat zojuist in de trein en zat over iets na te denken en wist dat ik dat gelijk moest bloggen als ik thuis was. Bij deze dus! Eerst een beetje achtergrond.

In december kreeg ik weer last van mijn schenen. Ik ben in januari naar de fysiotherapeut gegaan en sindsdien train ik twee keer per week om mijn loopketen en balans sterker te maken. Sinds een week ben ik ook bezig met de voedingsdeskundige om af te vallen. Minder kilo’s is namelijk minder belasting op mijn benen bij het lopen.

Voedingsdeskundige

De voedingsdeskundige heeft me opgemeten, mijn doelen aangehoord en van alles uitgerekend. Zo weet ik nu mijn vetpercentage, maar belangrijker: ze heeft ook uitgerekend wat ik mag eten. Ik heb een aantal calorieën, vetten, eiwitten en koolhydraten toegewezen gekregen en iedere dag probeer ik aan deze aantallen te komen. Vorige week zaterdag ben ik hiermee begonnen.

Oké, en dan nu het verhaal waar het om gaat. Gisteren schreef ik in mijn blog voor Just Keep Running dat ik me heel erg goed voelde. Ik was lang niet zo moe aan het einde van de dag, ik deed zelfs nog nuttige dingen na een werkdag van acht uur en 1,5 uur reizen.

Ik mag alles eten van de voedingsdeskundige, maar omdat ik toch zo gezond mogelijk wil eten probeer ik die aantallen te vullen met gezond eten. Brood, kwark, fruit, salades, avocado, nootjes… Ondanks dat ik regelmatig aan de koolhydraten zitten terwijl ik nog wel wat calorieën, vetten en eiwitten over heb, gaat dat goed. Ik zit goed in mijn vel, ben productief en verlang veel minder naar mijn bed gedurende de dag. Ik ben afgelopen week meer afgevallen dan ik had verwacht.

Niet thuis eten

Maar goed, ik kan niet altijd afwegen wat ik eet. Als ik uiteten ga bijvoorbeeld. Gisteren ging ik met mijn zusje naar de Foodhallen in Amsterdam. We hebben heerlijk gegeten en waarschijnlijk ook veel te veel. Ik besloot dat dat voor één avond in de (twee) weken niet zo erg is. Genieten ervan en de volgende dag gewoon weer gezond verder. Toen ik ‘s avonds thuis kwam, had ik last van mijn darmen. Pff, wen je zo snel aan dat ‘gezonde’ eten?

Vandaag at ik dus mijn ontbijtje, en vlak er achteraan al mijn lunch. Ik had vanmiddag namelijk de verjaardag van mijn achterneefje. Ik had al besloten dat ik geen taart zou nemen en ik zou ook van de hapjes afblijven. Dat is prima gelukt! Maar toen vroeg mijn neef of ik bleef eten. Prima! Het was erg gezellig en anders moest ik naar huis, koken en in mijn eentje eten. We aten broodjes frikandel/kroket. Erg lekker! En het paste bijna helemaal in mijn toegestane hoeveelheden.

Het effect

Maar toen zat ik in de trein terug. Specifieker: ik stapte uit de bus bij mijn huis. En ik realiseerde me dat ik geen fruit had voor mijn ontbijt en geen meeneemlunch voor de volgende dag. En ik besloot naar huis te lopen in plaats van de supermarkt, omdat ik te moe was! En omdat ik waarschijnlijk ook de ongezonde dingen niet kon weerstaan als ik naar de supermarkt ging!

En terwijl ik naar huis liep, realiseerde ik me dus dat ik me zo al een week niet meer had gevoeld. Zo moe, om kwart over acht ‘s avonds. Terwijl ik vanochtend pas om acht uur wakker werd! En ik realiseerde me dat het het eten was. Gisteren heb ik teveel gegeten, dat kan wel. Maar dan moet ik dus de volgende dag weer normaal doen, want anders krijg je dus dit. Gisteren teveel, vandaag te ongezond gegeten ‘s avonds.

Dat wilde ik opschrijven. Dat ik me na één week gezond eten al zo goed voelde en na slechts twee avonden alweer zo slecht. En dat is een rotgevoel! Terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat ik nog een uur heb voor de winkel dicht gaat. Als ik dit online zet, ga ik dus mijn jas en schoenen aan doen en fruit en lunch halen voor morgen. Want anders heb ik morgen weer een slechte dag en dat is niet de bedoeling.

Tips zijn trouwens welkom! Vooral voor eten met weinig koolhydraten of veel eiwitten! Koolhydraten zit ik namelijk veel te snel aan en eiwitten haal ik bijna nooit.

p.s. Misschien schrijf ik binnenkort wel een wat duidelijkere post, want nu vliegt het gewoon uit mijn vingers zoals ik het denk en kwijt moest. Snappen jullie het een beetje?
p.p.s. Ik ben jullie nog niet vergeten hoor! Ideeën genoeg, nu nog uitvoeren. Komt wel met die productiviteit die ik krijg als ik gezond eet ;)

Food & drinks
Vorige post
Volgende post

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Ise
    March 7, 2016 at 3:15 pm

    Goed bezig hoor!

  • Leave a Reply